lördag 29 december 2007

Träning med syster Glada

Idag har Ozzy träffat sin syster Glada och haft lite miljöträning och övat apportering genom markeringar och sök. De var mycket duktiga båda två. För första gången så tog Ozzy alla dummys utan att tveka och han grep ordentligt. Tidigare har han ratat dummys som inte varit hans egna, men nu verkar det ha lossnat. Matte är jättestolt! Mamma och mormor var med och höll ett vakande öga på de två små syskonen. Toppa tycker nog att de små är lite ouppfostrade för hon "bara måste prata allvar" med dem med jämna mellanrum.
Sanna med Sniffa var också med idag. Det är alltid lika kul att se duktiga hundar och duktiga förare. Man blir inspirerad att kämpa vidare och man har lättare att se sitt mål framför sig. Både Etta, Toppa och Sniffa är otroligt duktiga! Och så långt kommer man inte utan kompetenta förare heller såklart.
Jag har ett tag funderat på olika sätt att belöna Ozzy. Det känns tråkigt att bara använda godis och man behöver vara mer spännande än så som förare. Jag har ett tag använt en gammal kökshandduk med knut på som externbelöning och kamptrasa. Har fungerat perfekt. Men den är dock otymplig att bära med sig och svår att kasta någon längre sträcka. Så på vägen hem idag stannade jag och köpte en kong i lagom fickstorlek till Ozzy. Han har inte haft någon sådan, men alla säger att de är så bra så jag ville prova. Ozzy blev överlycklig! Det var den bästa sak han sett! Jag tror han lekte med den en hel timme när vi kom hem. Och han ville att vi skulle leka tillsammans med den. Och det var ju bra det, eftersom det var min tanke med den. Så nu har jag en ny sak att använda som externbelöning - mycket bra!!
I morgon ska vi nog försöka viltspåra lite. Om vädret tillåter.

Inga kommentarer: