tisdag 18 december 2007

Finslipning

Ozzy´s halvårsdag börjar närma sig! Det känns som om vi har hunnit med otroligt mycket på de fyra månader vi haft honom. Vi har gått första valpkursen, varit på jakt- och apporteringskurs och ställt ut honom två gånger. Just nu är det ganska lugnt på kursfronten. Vi har bara en gång kvar på jaktkursen. Det är bara bra att det dröjer lite med kursandet nu. Saker och ting behöver smältas och sjunka in för att sedan kunna finslipas. (Gäller både hund och matte!) Vi har samlat på oss en hel hög med övningar som vi ska utveckla och slipa på under de stundande helgerna. Periodvis har det, av förklarliga skäl, blivit mycket kurs, men lite för lite träning däremellan. Därför känns vissa övningar bara halvfärdiga, men det ska vi råda bot på nu.
Idag prövade vi en övning vi inte gjort på länge. Ozzy har nämligen en förmåga att slänga dummyn, eller vad han nu apporterat, ifrån sig när han är en halvmeter i från mig. Hittills har jag inte brytt mig så mycket om det, men nu känns det som om det kan bli en ful ovana om han får fortsätta. Jag vill därför lära honom att bara hålla dummyn stilla i munnen när han står eller sitter. Sagt och gjort så började vi träna hemma i köket med en träapport. Jag valde apporten för att den är lätt för Ozzy att hålla i munnen. Sedan ska jag variera föremålen. Här använder jag klicker och det fungerar mycket bra. Övningen ser ut så att man håller fram apporten och klickar när hunden hållit den i några sekunder. Sedan ökar man tiden vartefter. Vi har som sagt inte gjort detta på ett tag och det märktes att Ozzy har mognat och låtit detta moment sjunka in. Sist så höll han bara i 1-2 sekunder, men idag kom vi så lång som till 7-8 sekunder. Längre vågade jag inte vänta. Dessutom kunde jag idag peta och trycka lite på apporten utan att han släppte. Det börjar arta sig!

Inga kommentarer: