torsdag 4 oktober 2007

Valpkurs med syskonen

Nu har vi kommit så långt att vi börjat på vår första kurs med Ozzy. Vi går en valpkurs hos Katarina på Ekhagens hundskola och just denna kurs är enbart för den valpkull som Ozzy kommer från. Väldigt lyxigt!
Första kurstillfället ägnades enbart åt teori - vilka mål och ambitioner vi har med våra hundar och vad vi vill hinna gå igenom på kursen. Vi fick sedan lära oss lite grunder i klickerträning. Detta har jag aldrig sysslat med tidigare, men det verkar vara mycket effektivt och känns spännande att prova. Vi fick varsin klicker och läxan till nästa vecka är att "klicka in" hunden. Detta innebär att hunden ska lära sig förknippa ljudet med något positivt, vilket så här i början så klart innebär godis!
Övningen går ut på att klicka och direkt ge godis! Inte svårare än så... Detta måste vara världens bästa övning för en hundvalp. Första gången jag provade tittade Ozzy på mig som om jag blivit helknasig. "Matte, har du inte missat något? Behöver jag inte göra nåt´t? Ska du bara sitta här och mata mig med godis? Schysst!!!"

Ozzy har en underbar träningsvecka framför sig...!

Inga kommentarer: