torsdag 11 oktober 2007

Klick, klick, klick...

Vi har nu varit på valpkurs två gånger och använt klickern i drygt en vecka. Jag kommer aldrig att släppa denna klicker!!!! Funderar på att limma fast den i handen... Rätt hanterad klicker och Ozzy lär sig nya saker på några minuter.
På kursen har vi fått lära oss olika kontaktövningar och ska öva på dem till nästa vecka. Utöver det har vi fått i läxa att lära hunden någonting som vi väljer själva, vad som helst. Eftersom Ozzy naturligt gärna sätter sig när han väntar på något under träningen, valde jag att börja med att lära honom stå på kommando. Det fattade han med hjälp av klickern på några minuter. Nu ska vi bara befästa själv ordet också.
Utöver "stå" så har jag valt att lära Ozzy vinka på kommando. Det föll sig naturligt när vi tränade hemma i köket idag. Plötsigt började han vifta med ena framtassen, något han aldrig brukar göra. Jag var inte sen att utnyttja det. Det tog 2 x 5 minuter, med en timmes paus emellan, att lära honom vinka. Nu gör han det på enbart kommando! Efter tio minuter! Jag fattar inte hur snabbt det kan gå att lära in nya saker med denna klicker. Jag tror inte jag kan ta åt mig alltför mycket ära, det är helt enkelt en mycket effektiv metod och så har vi en mycket duktig instruktör som har lyckats lära mig klickerkonstens grunder. Jag har ju aldrig använt klicker förut. Dessutom är Ozzy en hund som verkligen VILL lära sig. Han tycker det är superkul! Träningen fortskrider...

/Agneta

Inga kommentarer: