söndag 29 mars 2009

Lydnadskurs

Idag startade vår lydnadskurs vi ska gå för Katarina. Äntligen! Jag har längtat och jag tror faktiskt att även Ozzy har gjort det. Under den här kursen ska vi gå igenom hela klass II. Jag kan nog sammanfatta Ozzy´s och min dag med ett ord: glädje! Min glädje grundade sig i att Ozzy har mognat och skötte sig SÅ mycket bättre än jag faktiskt förväntat mig. Vi är 5 ekipage i gruppen (varav en löptik!) och Ozzy visade prov på stort tålamod under teoretiska genomgångar. Han skötte sig även utmärkt under träningen och var uppmärksam mot mig och brydde sig inte om de andra lösa hundarna. Ozzy´s glädje gick inte heller att ta miste på - han fick ju träna! Vad mer kan man begära? :-)
Vi började med fritt följ som Katarina filmade. Ozzy och jag var först ut med detta och det gick väl sisådär. Ozzy har en ganska lång "uppvärmningssträcka" för att jobba upp koncentrationen, så nästa gång ska vi ta oss mer tid till detta. Han kom dock igång bra efter en stund, men han går fortfarande för långt fram. Men jag deppar inte. Jag gjädjer mig åt att han går RAKT och har viljan. Bara att kämpa på. Jag har fått bra tips av Katarina och de andra i gruppen för att få honom i bättre position.
Vi gick även igenom momentet rutan. Ozzy´s fart fram kan man inte klaga på. Han har dock inte greppat riktigt vad själva rutan är för något. Men eftersom vi använder tasstarget, som han fullkomligt älskar, så ska det nog inte ta så lång tid.
Vi hann också med en del tävlingsträning, dvs. förbereda sig utanför planen för att sedan gå in på själva appellplanen, ställa upp och påbörja första momentet. Det här är något som många missar att träna! Men det är ack så viktigt. Bara till exempel bör man bestämma sig för om man vill ha hunden gåendes fot eller bara löst vid sidan när man går in för att påbörja programmet.
Nu ska vi träna som dårar under veckan!!

Inga kommentarer: