söndag 18 januari 2009

Lydnadsträning i vinterkylan

Igår var vi och tränade lydnad på Bro-Håbo. Ozzy skötte sig över förväntan och var hyfsat koncentrerad trots att andra syskon och släktingar också tränade runt omkring honom. Vi filade mest på fotgåendet och lite stadga. Ett problem vi haft är att Ozzy gärna tjuvar vid hoppmomentet. "-Hoppa är ju så himla kul, matte!!!" Varför ska jag behöva vänta?". Jag har försökt avhjälpa det med att lämna honom framför hindret och gå över till andra sidan och bara väntat där så länge jag vågat. Sedan har jag gått tillbaka till Ozzy utan att han fått hoppa. Det verkar ha fungerat bra. Han sitter mycket stadigare nu.
Fotgåendet jobbade vi upp riktigt bra igår. Han går fortfarande lite långt fram, men det tar sig. När han gick som bäst igår, fick jag ett infall att pröva språng marsch. Det fungerade! Ozzy bibehöll kontakten och gled inte framåt som han gjort tidigare!
Vi gjorde också en platsliggning med brorsan Assar. Dock inte riktigt hela två minuter, för det var så kallt. Men Ozzy låg stadigt och koncentrerat hela tiden och satte sig inte förrän på mitt kommando. SKÖNT! Platsliggningen har varit min "stora klump i magen", men nu kan jag äntligen börja känna tilltro. Vårat slit har gett resultat!

2 kommentarer:

Katarina sa...

Vi har saknat dig två onsdagar i rad nu. Det har vrit jag och två till tre Sofior!!! som har tränat. Nästa vecka är det flera som inte kan komma, så det kanske inte blir något. Hör av dig så jag vet om du kommer.

Katarina sa...

Fixa har börjat att löpa så jag kommer inte på onsdag, men jag tror att båda Sofiorna ska träna så kontakta dom.