tisdag 20 november 2007

Daglig träning i skogen

Den senaste tiden har tillbringats till stor del i skogen något som Ozzy verkligen uppskattar. Det är underbart att se honom fara fram och bara vara lycklig!! Men vi har tränat också... Eftersom vi går jaktkursen nu, så blir det en del sådana övningar. Vi har övat apportering, sök och närsök.
Vad det gäller närsök så har vi faktiskt bara gjort den övningen några gånger och då har jag stått precis bredvid Ozzy och använt handtecken samtidigt med visselsignalen, bara för att befästa den. Sedan föll just den övningen i glömska för en liten tid. Igår kom jag dock på att jag skulle testa om han kom ihåg. Jag la ut lite godis på stigen som jag visste att Ozzy skulle välja och lät honom springa före mig. När han var mitt för godiset la jag på närsökssignal med visselpipan och vad händer? Ozzy tvärstannar och tar ett kliv som för att komma på inkallning, men hejdar sig och tänker efter en halv sekund. "Det där låter inte som komma-till-matte-signalen"? Hmm, ja just det!! Sedan slänger han ner nosen i backen och söker intensivt. Matte som står där häpen och överlycklig har svårt att fortsätta vissla. Det är inte lätt att vissla och skratta samtidigt, bara så ni vet...! Därefter gjorde vi om övningen några gånger till och det gick också bra. Underbara hund!!
Den här veckan övar vi också inför utställningen i helgen. Det krävs både övning och taktik från mattes sida att få yrvädret att trava och stå stilla. Vi får se hur det går.
Vi har också planerat vårens kurser. Det som är aktuellt för vår del är först fortsättningen på valpkursen med syskonen. Några veckor efter att den är slut börjar våra första trevande försök på lydnadsplanen. Jag och Ozzy ska gå kurs i "Tävlingslydnad". Det gör vi för samma intruktör som vi haft på valpkurserna. Ska bli superkul!!!
/Agneta

Inga kommentarer: