lördag 9 augusti 2008

Mera spår och sök

Helgens träning har bestått av både sök och ett viltspår på ca 800m med fem vinklar. Ozzy tyckte det var mycket kul att lösa de båda uppgifterna.
Spåret var det längsta han har gått, men fram kom vi. Jag behövde bara hjälpa honom en gång där det förmodligen gått vilt i spåret strax före oss. Han fick kämpa ordentligt med spåret den här gången. Jag hade medvetet lagt ett svårt spår för att få ner tempot. Även terrängen var minst sagt varierad. Spårstarten var i öppen tallskog och spåret gick sedan över berg, mossmark och täta snår. Jag vill inte att Ozzy ska ha förutfattade meningar om i vilken terräng det går att spåra. Det ska inte spela någon roll om spåret korsar ett dike eller ett tätt gransnår. Målet med träningen är bla att kunna använda honom i praktiska eftersök och då vet man aldrig vad som väntar... Men Ozzy verkar faktiskt inte bry sig om vad det är för terräng. Han tuffar på och löser uppgiften vartefter. Det känns skönt. Han är väldigt självständig och uthållig i sitt arbetssätt.
Söket löste han också bra. Ozzy verkar tycka det är kul igen med lite jaktträning. Han har haft en svacka när det helt enkelt inte var roligt och under den tiden har vi tränat annat istället. Men nu är det nog snart dags att plocka fram någon pippi ur frysen igen! /Agneta

2 kommentarer:

Katarina sa...

Hej!

Kul att läsa om er träning! Vet inte riktigt hur jag hittade hit. Snart börjar tävlingslydnadskursen, hur har det gått i sommar?

För mig går det upp och ner Fixa har fyllt fem månader och börjar bli lite unghund känns det som. Lite nonchalant ibland och lite i sin egen värld. Men go är hon och med lite perspektiv så går det ju åt rätt håll. Ska bli kul att träffa er igen.

Ha det gott hälsar Katarina med Extra & Fixa

Katarina sa...

Hej!

Kul att läsa om er träning! Vet inte riktigt hur jag hittade hit. Snart börjar tävlingslydnadskursen, hur har det gått i sommar?

För mig går det upp och ner Fixa har fyllt fem månader och börjar bli lite unghund känns det som. Lite nonchalant ibland och lite i sin egen värld. Men go är hon och med lite perspektiv så går det ju åt rätt håll. Ska bli kul att träffa er igen.

Ha det gott hälsar Katarina med Extra & Fixa