måndag 22 september 2008

Slut på kursen...snyft!

Så var tävlingslydnadskursen till ända. Det har varit en kort och intensiv kursomgång som givit stora resultat. Igår när det var sista gången så fick vi som övning gå in en och en på den tänkta tävlingsplanen och göra fyra - fem moment som vi själva bestämde. Det hela videofilmades också till de flestas fasa! Vi valde momenten linförighet x2 (med och utan koppel), inkallning och hopp. Och jag blev så glad!! Ozzy gick bättre än någonsin med superfin kontakt och stor lyhördhet. Äntligen börjar han hitta rätt position i fotgåendet. Något långt fram fortfarande, men det känns ändå mycket bättre nu. Den sista tiden har vi inte hunnit träna så som jag hade tänkt mig, så jag var inställd på en smärre katastrof. Men ack vad jag bedrog mig! Jag har nu lärt mig att Ozzy är en sådan hund som behöver lite längre träningspauser emellanåt. Det är under den tiden som allting mognar och faller på plats.
När vi hade tränat och "tävlat" färdigt för dagen åkte vi till Katarinas fina kurslokal för att titta på varandra på film och fika. Vi fick jättegod tårta med texten "Vi ses på tävlingsbanan"! (Hm, verkar som om Katarina och Sandra har stora förväntningar på sina deltagare...)
Det är verkligen nyttigt att få se sig själv och de andra på film. Det är först då man förstår vad som är bra och vad som måste ändras. Men jag måste ändå få vara lite självgod, för det såg faktiskt rätt proffsigt ut på film och jag är stolt över både mig själv och Ozzy. Vi har kämpat mycket och äntligen börjar det ge ordentligt resultat. Jag har ju inte försökt mig på tävlingslydnad förut, men detta ger mersmak vill jag lova.

Inga kommentarer: